Požadovaný obsah je chráněn heslem
Pokud jej chcete zobrazit, zadejte prosím nejdříve heslo:
Pokud jej chcete zobrazit, zadejte prosím nejdříve heslo:
Janáček chodil ulicemi Brna se zápisníčkem, do něhož si zapisoval úryvky zvuků z ulice rovnou do not. Společně analyzujeme part tympánu při poslechu I. věty Sinfonietty: po stránce rytmické i obsahové.
Zahrajeme melodicky první větu/hlášku, kterou po příchodu do třídy uslyšíme. Vyzveme žáky, aby řekli jakoukoliv větu a zazpíváme ji nebo zrytmizujeme, případně zapíšeme do not. Role si s žáky můžeme i otočit.
Tvorba Leoše Janáčka vycházela z mluvy obyčejných lidí. Chodil, poslouchal, zapisoval si a z toho tvořil.
Rozdělíme žáky do skupin, každá dostane 4 různé rytmické modely (2)
Poslechněte si hudbu (1) a najděte ten, který podle vás zachycuje part tympánů (ty ty tá tá ty ty).
Zahrajte ho.
Rozdáme žákům karty s podstatnými jmény, která odpovídají rytmu tá ty ty (např. zásnuby, právnička, průmysl, důchodce).
Vymyslete k předloženým podstatným jménům přídavná jména tak, aby odpovídala rytmickému modelu ty ty tá (např. veselé, veliké, textilní, lahodná)
Vytvořená sousloví postupně nahlas deklamujeme a můžeme přidat jednoduchou hru na tělo.
Obtížnost lze snížit využitím rytmických slabik (místo notového záznamu) nebo výzvou analyzovat rytmus tympánů bez opory v notovém zápisu nebo rytmických slabikách.
Aktivitu lze ztížit i tak, že žáci vymýšlejí celé sousloví sami bez pomocného podstatného jména.
V neustále se opakujícím rytmickém modelu nahodile ukazujeme na žáky, kteří říkají vždy pouze odpovídající část svého sousloví. Vzniknou nahodilá nesmyslná sousloví a aktivita má díky tomu větší spád.
Dáme žákům úkol během týdne poslouchat rozhovory lidí v hromadné dopravě, v obchodě, na hřišti. A zkusit výrok nebo jeho část zapsat pomocí rytmických slabik / interpretovat ve třídě.
Žáci mají za úkol na základě poslechu úvodní části I. věty Sinfonietty (takt 1–34) analyzovat rytmus tympánu, poté jej zatleskat, případně zapsat do not nebo pomocí rytmických slabik.